Wednesday 5 October 2011

DEBAT n Malacca


A'FAMOSA
        
      Debat dah menjadi sebahagian daripada hidup aku walau baru setahun jagung menceburi bidang ni. Tapi seriously. debat banyak beri aku pengalaman bukan je dalam ilmu pengetahuan seantero dunia, tapi erti sebuah keluarga dan teman. Tak sangka, bidang pengucapan awam ni banyak kelebihannya yang aku rase orang lain tak kan dapat rase.

      Cerita ni patutnye dah lame aku tulis, tapi baru ni la sempat nak tulis..=)

     Minggu lepas, aku ke UTEM untuk pertandingan Debat Alam Sekitar (DAS). So, bila sudah ke bumi sejarah tu, ape lagi, dengan berbekalkan cmera DLSR abang seniour debat, maka bergembiralah dengan dengan khazanah-khazanah lama yang ditinggalkan penjajah dulu.


Antara Family Debat UPM

         Waktu berjalan sekeliling Dataran Pahlawan ni, kaki yang sakit pun boleh tak rase. Bergambar punye pasal,hahaha....Sebenarnye, ni lah kali pertama aku jejakkan kaki kat A'Famosa ni walaupun dah berpuluh kaki jejak kaki kat bandaraya bersejarah ni. Teruja la like2...=)


Seronoknye..=)

            Team UPM tak layak ke peringkat seterusnye. So, kecewa like2. tu yang berjalan sakan tak ingat dunia. Bergambar macam x pernah bergambar sebelum ni...hahaha...


Ni pic yang paling aku admire ^_^
BEYLA POTTER

         Perkara pertama yang aku belajar dalam family debat ni adalah hubngan sesame ahli. Walau kite tak berade dalam satu team, tapi hubungan anatara kami sangat akrab. Seriously, komiti debat sangat berbeza. Kenapa aku cakap macm ni, sebab sebelum ni aku pernah menjadi atlet. Komiti dalam sukan caranye berbeza. Just my Opinion..=)


Bersama Adik2 baru Family Debat

          Perkara kedua, aku belajar macam mane nak terima kekalahan. Walaupun kadangkala, kekalahan yang tak pernah dijangka. Yela, bila masuk competition ni, macam2 pandangan juri, ade yang kritikkan membina, ade plak yang kadang2 tu tak ade kene mengena langsung komen mereka pasal debat. Juri-juri yang menghakimi debat ni pelbagai,so pelbagai sudut la mereke nilai. 

         Adakalanya, ade keputusan hakim yang sukar nak diterima. Tapi, pesanan seniour pada kami, terima kekalahan sebagai tangga kejayaan akan datang. Terima kekalahan, mungkin usaha yang lain lebih berganda dari kita. Terima kekalahan mungkin kerana kite belum cukup bersedia....


My First Debate Team
Tapi sorang lagi tak ade..


UPM, Debaters


Me n MALACCA

              Debat banyak mengajar aku banyak perkara. Suka, duka dan segalanya. I love my new Family. Hope, we always standing together...





         


No comments: